بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع گرگرفتگی در خانم‌ها و آنچه باید بدانند چگونه رنج‌هایمان را به گنج تبدیل کنیم؟ چه حرف‌هایی را به کودکان نباید بزنیم؟ آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم؟ توصیه‌های طلایی برای خواب سالمندان علاقه وافر نوجوان‌ها به متفاوت بودن! واریز هدیه روز معلم به حساب فرهنگیان سراسر کشور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی آیا امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد؟ آب آشامیدنی ، سالمترین نوشیدنی برای کودکان حریق منزل مسکونی در خیابان فرامرز عباسی مشهد
سرخط خبرها

۱۷ پروژه برای نجات مشهد از تشنگی |۴ هزارو ۵۰۰‌میلیارد تومان برای پروژه‌های تأمین آب مشهد باید هزینه شود

  • کد خبر: ۲۰۷۸۰۴
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
۱۷ پروژه برای نجات مشهد از تشنگی |۴ هزارو ۵۰۰‌میلیارد تومان برای پروژه‌های تأمین آب مشهد باید هزینه شود
اگر بخواهیم بی‌تعارف حرف بزنیم، باید بگوییم که اوضاع‌و‌احوال بارش برف و باران و ذخیره آب در مشهد اصلا خوب نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، از اول مهرماه که به نوعی سال آبی آغاز می‌شود، تا امروز فقط ۲۳‌میلی‌متر باران باریده است که در مقایسه با دوره آماری، شاهد کاهش بیش‌از‌۵۰‌درصدی بارش‌ها هستیم و درحالی‌که تأمین آب مشهد وابسته به چهار سد است، سه سد که نیاز آبی این شهر را برآورده می‌کرد از مدار خارج شده است و حالا فقط سد دوستی دارد جور تأمین آب مشهد را می‌کشد.

همه این موارد به اضافه قرار گرفتن ۱۰۰‌درصد از وسعت مشهد در وضعیت خشک‌سالی بسیار‌شدید نشان می‌دهد که بهار و تابستان سختی پیش روی مشهد است و با همین وضعیت فعلی وارد سال چهارم خشک‌سالی خواهیم شد و با ۴۰‌درصد کمبود آب رو‌به‌رو خواهیم بود.

برای خروج از این وضعیت از ماه‌ها پیش برنامه‌های مختلفی برای تأمین آب شهر تعریف شده است و آن‌طور که مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب مشهد اعلام کرده است، هفده پروژه برای تأمین آب شهر درنظرگرفته شده است که اجرای آن‌ها به ۴ هزارو ۵۰۰‌میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

چهارمین سال خشک‌سالی

حسین اسماعیلیان در گفتگو با شهرآرا به تشریح وضعیت بارندگی و خشک‌سالی در شهر مشهد پرداخت و توضیح داد: تقریبا سه سال است که در وضعیت خشک‌سالی قرار داریم و امسال هم درحالی‌که چهار ماه از آغاز سال آبی می‌گذرد، آمار‌ها می‌گوید که داریم وارد چهارمین سال خشک‌سالی می‌شویم و باز هم با استناد به اعداد و ارقام می‌توانیم بگوییم که این خشک‌سالی شدیدتر از سال‌های گذشته است. امسال فقط حدود ۲۳‌میلی‌متر بارش باران داشته‌ایم و این عدد در دوره آماری مشابه ۵۵‌میلی‌متر بوده است که نشان می‌دهد ۶۰‌درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

ورودی آب به سدها، تقریبا صفر

وی با بیان اینکه تأمین آب شهری مثل مشهد به سد‌ها وابسته است و ورودی سد‌های تأمین‌کننده آب مشهد تقریبا صفر بوده است، گفت: تا بارش نداشته باشیم، آبی هم وارد سد‌ها نمی‌شود و باتوجه‌به وضعیت بارش برف‌وباران در سال گذشته و امسال، نه‌تن‌ها در سال‌۱۴۰۱ ورودی مناسبی به سد‌ها نداشتیم، بلکه امسال هم آبی وارد سد‌ها نشده است و بارندگی‌هایی هم که انجام شده، غیرمؤثر بوده است و رواناب و ورودی دیگری به سد‌ها نداشته‌ایم. الان در وضعیتی هستیم که حجم ذخیره سد‌ها به ۵‌درصد رسیده است و میزان ذخیره سد‌ها در مقایسه با سال گذشته ۶۰‌درصد کاهش داشته است.

سال سختی پیش روی مشهد است

مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب مشهد ادامه داد: با این روال پیش‌بینی و فرض بدبینانه ما این است که وارد چهارمین سال خشک‌سالی شده‌ایم و حتی اگر در این مدت باقی‌مانده از سال هم بارش داشته باشیم، این سه سال خشک‌سالی شدید را جبران نخواهد کرد و در مجموع سال سختی برای تأمین آب شهر مشهد پیش روی ما قرار دارد.

پروژه‌هایی برای گذر از بحران کم‌آبی

اسماعیلیان با تأکید بر تعریف پروژ‌ه‌های مختلف برای عبور از شرایط سختی که پیش روی مشهد در سال آینده قرار دارد، افزود: باید قبول کنیم که شرایط دشوار است و برای همین هم پروژه‌های مختلفی برای شرایط ویژه تابستان در سطح وزارت نیرو و استان تعریف و تأیید شده است که بخشی از آن‌ها را شرکت آب منطقه‌ای باید انجام دهد و بخشی دیگر بر عهده شرکت آب‌و‌فاضلاب مشهد است. نکته مهم درباره این پروژه‌ها این است که این طرح‌ها باید به‌سرعت تأمین‌اعتبار شوند و به مرحله اجرا برسند.

۱۷ پروژه با ۴ هزارو ۵۰۰‌میلیارد تومان اعتبار

وی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد پروژه برای تأمین آب مشهد قرار است اجرا شود و اجرای آن‌ها به چقدر اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: در مجموع هفده پروژه برای تأمین آب شهر تعریف کردیم و برای اجرای آن‌ها ۴ هزارو ۵۰۰‌میلیارد تومان اعتبار لازم است؛ اعتباری که هم در دولت، هم در استان اهتمام خوبی برای تأمین آن وجود دارد. این پروژه‌ها بسیار متنوع است و به‌عنوان نمونه چاه‌هایی که در اختیار ادارات دولتی است، در اختیار شرکت آب‌و‌فاضلاب برای اتصال به شبکه شرب شهر قرار خواهد گرفت. قرار است حفر چاه جدید نیز صورت بگیرد و قصد داریم از چاه‌های کشاورزی استفاده کنیم.

آغاز اقدامات بازدارنده

مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب مشهد در ادامه از اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب و برخورد با متخلفان و مشترکان پرمصرف در زمستان امسال خبر داد و بیان کرد: اقدامات مربوط به مدیریت مصرف آب به‌صورت معمول هر‌سال از تابستان آغاز می‌شد، اما به‌دلیل شرایط بحرانی، این کار‌ها را از زمستان آغاز کردیم.

ادارات دولتی باید ۲۰‌درصد کاهش مصرف آب داشته باشند و درغیراین‌صورت با سازمان‌ها و اداراتی که مصرف بیش از حد متعارف داشته باشند برخورد خواهیم کرد و انشعاب آن‌ها قطع خواهد شد. انشعاب عمومی مجتمع‌های مسکونی که استخر دارند قطع می‌شود و باغ ویلا‌هایی هم که مصرف آب آن‌ها غیرمتعارف باشد، از داشتن انشعاب آب محروم می‌شوند.

از ۲۸‌دی‌ماه که طرح قطع انشعاب باغ‌ویلا‌ها آغاز شده است تاکنون، انشعاب ۲۹ باغ‌ویلای پرمصرف قطع شده است. در کنار این‌ها همه فضا‌های عمومی، هتل‌ها، کارواش‌ها و‌... پایش و به تجهیزات کاهنده مصرف آب مجهز شده‌اند و اگر این اماکن هم مصرف بیش‌از‌حد و غیرمتعارف داشته باشند، انشعاب آن‌ها هم قطع می‌شود.
اسماعیلیان ادامه داد: خوشبختانه بسیاری از مشترکان مشهدی خوش‌مصرف هستند، اما اجرای این اقدامات بازدارنده برای ذخیره آب و گذر از بحران خشک‌سالی لازم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->